angle-left Finno-Ugric and Samoyed Peoples 22.2.–28.4.

Finno-Ugric and Samoyed Peoples 22.2.–28.4.

Englanninkielinen näyttely esittelee suomalais-ugrilaisia- ja samojedikansoja, kansoja, joita yhdistää kielisukulaisuus. Näyttely koostuu kahdesta suurtulosteesta, joissa esitellään kaikki kielisukulaiskansat. Näyttelyn runsaasta kuvituksesta suurin osa on peräsin Viron kansallismuseon valokuvakokoelmista, mutta joukossa on myös vanhempaa kuvamateriaalia Suomesta, Venäjältä, Unkarista ja muutamasta muusta maasta. Osa suomalaisugrilaisten nykyelämää tallentavista kuvista ovat virolaisten nykytutkijoiden yksityiskokoelmista. Tunnelmalliset kuvat esittävät suomensukuisia ihmisiä arkipäivän askareissa. Esillepano sisältää myös kartan suomalais-ugrilaisten ja samojedien asuinalueista sekä tämän hetkisestä väestömääristä.

Näyttelyllä halutaan kertoa, että näiden suomensukuisten alkuperäiskansojen kansankulttuurilla on paikkansa nykymaailmassa. Tämä on maailman kulttuurista monimuotoisuutta, josta suomalais-ugrilaisten ja samojedikansojen kulttuuriperinnön vaaliminen on ollut Viron kansallismuseon yhtenä tehtävänä jo sen perustamisesta lähtien.

Näyttelyn ovat laatineet Svetlana Karm, Indrek Jääts ja Laur Vallikivi ja sen on suunnitellut Jane Liiv. Se on ollut aiemmin esillä Helsingissä, Kotkassa, Kajaanissa, Sotkamossa, Kuhmossa, Mikkelissä ja Jyväskylässä.

Pohjois-Karjalan museo on järjestänyt näyttelyn Carelicumin aulagalleriaan, johon on vapaa pääsy talon aukioloaikoina. Näyttelyn aloitusajaksi valittiin Viron itsenäisyyspäivän (24.2.) viikonloppu. Näin museo voi omalta osaltaan kertoa millaista työtä 101-vuotiaassa etelä-naapurissamme tehdään suomensukuisten kansojen kulttuurihistorian tallentamiseksi.