angle-left Joensuun bunkkerimuseo auki juhannuksen jälkeen

Joensuun bunkkerimuseo auki juhannuksen jälkeen

Bunkkerimuseon näyttelyt ovat avoinna 30.6.–30.7. keskiviikosta perjantaihin kello 10–16. Vapaa pääsy!

Joensuun bunkkerimuseo avautuu kesäkaudelle 2021 juhannuksen jälkeen. Näyttelybunkkerit ovat avoinna 30.6.–30.7.2021 keskiviikosta perjantaihin kello 10–16. Bunkkerimuseoon on vapaa pääsy. Museo sijaitsee Marjalan kaupunginosassa osoitteessa Virrantaus 7.

Bunkkerimuseon kesän tapahtumakauden avaa keskiviikkona 30.6. kello 14.00 alkava Salpalinja 80 vuotta -juhla, jossa juhlapuheen pitää Pohjan pioneeripataljoonan komentaja, everstiluutnantti Olli-Pekka Paju Kainuun prikaatista.

Sotilaskotiyhdistyksen myyntiauto palvelee museovieraita keskiviikkoisin ja torstaisin kello 12–14. Lisätietoa kesän tapahtumista julkaistaan bunkkerimuseon verkkosivulla ja Facebook-sivulla.

Bunkkerimuseon ulkoalueella voi vierailla myös itsenäisesti näyttelybunkkereiden ollessa kiinni.

Museon avoinnapidosta vastaa tänä kesänä Pohjois-Karjalan Sotilaspoikien Perinnekilta ry yhteistyössä Pohjois-Karjalan museo Hilman kanssa. Maanpuolustusjärjestöistä mukana ovat Pohjois-Karjalan Asehistoriallinen Kilta, Pohjois-Karjalan Tykistökilta, Pohjois-Karjalan Sotaveteraanipiiri, Sotien 1939–1945 Pohjois-Karjalan perinneyhdistys, Pohjois-Karjalan Reserviupseeripiiri sekä Pohjois-Karjalan Reserviläispiiri.

Joensuun bunkkerimuseo – pala Salpalinjaa

Joensuun bunkkerimuseo on osa toisen maailmansodan aikaista puolustuslinjaa, Salpalinjaa. Joensuussa puolustuslinnoitusta alettiin rakentaa talvisodan jälkeen vuonna 1940, ja töitä jatkettiin aina vuoteen 1944. Joensuun bunkkerimuseon alueella ei kuitenkaan koskaan käyty taisteluja. Bunkkerimuseossa voi nähdä kaksi kunnostettua teräsbetonibunkkeria, taistelu- ja yhdyshautoja sekä panssariestekivilinjaa. Bunkkereiden sisällä olevat näyttelyt kertovat Salpalinjan rakentamisesta ja linnoitustyömaan arjesta.

Kuva: Joonas Räsänen