angle-left Tarinoita Pielisjoelta -näyttely avoinna 19.8. alkaen

Tarinoita Pielisjoelta -näyttely avoinna 19.8. alkaen

Näyttely valottaa Pielisjoen varren elämää ja historiaa useiden vuosikymmenten ajalta.

Tarinoita Pielisjoelta. Kuva: Esko Eskelinen / Pohjois-Karjalan museo

Pohjois-Karjalan museo Hilman syksyn käynnistää Tarinoita Pielisjoelta -näyttely, jossa pysähdytään tutkimaan Pielisjoen merkittäviä paikkoja, kanavia, voimalaitoksia ja ennen kaikkea ihmisten elämää joen varrella. Näyttely on avoinna 19.8.2020–17.1.2021 museon alakerrassa.

Näyttelyssä kuljetaan Pielisjoen alkulähteiltä Uimaharjusta Joensuun Hasanniemeen saakka. Matkalla historia herää eloon useiden vuosikymmenten ajalta runsaan valokuvamateriaalin, esineiden, videoinstallaation ja yksityishenkilöiden tarinoiden kautta.

Pohjois-Karjalan valtasuoni, 67 kilometriä pitkä Pielisjoki, liittää toisiinsa kaksi suurta järveä, Pielisen ja Pyhäselän. Aikanaan joella ovat liikkuneet kalastajat, lotjat, höyrylaivat, tukkiniput ja ylisoutajat, ja sen läheisyyteen on perustettu koko maakunnan kannalta merkittävää teollisuutta. Näyttelyssä tutustutaan muun muassa tehdastyöläisten, tukinuittajien, kanavanvartijoiden ja teollisuuden mahtisukujen maailmaan.

Kuva: Esko Eskelinen / Pohjois-Karjalan museo

Tarinoita Pielisjoelta