Навигационная цепочка

Публикатор

angle-left Pohjois-Karjalan museon Utra-mobiilioppaat julkaistu

Pohjois-Karjalan museon Utra-mobiilioppaat julkaistu

Seinätön museo -alustalla toteutetut mobiilioppaat tuovat esille Utran monivaiheista historiaa ja kansanperinnettä.

Pohjois-Karjalan museo on julkaissut 18.6.2020 Utra-aiheiset mobiilioppaat InterActive History -hankkeen puitteissa. Mobiilioppaat on toteutettu Suomen museoliiton verkkosivupohjaisella Seinätön museo -alustalla.

Mobiilioppaat sisältävät kolme erilaista reittiä. Myös lapset on huomioitu oppaiden sisällössä. Utran tarina -reitillä tutustutaan Utran teollisuusyhdyskunnan historiaan ja utralaiseen elämänmenoon eri aikoina. Etsivätoimisto Lutra & Lutra -reitti sijoittuu Utran saarille, ja siinä seikkailevat piirretyt saukkohahmot. Utra on hävityksen kaupunti -reitti tuo esille Utran historian synkempää ja salaperäisempää puolta uskomustarinoiden ja vanhojen uutisten kautta.

Mobiilioppaat ovat vapaasti kaikkien käytettävissä, ja ne ovat saatavilla suomeksi, englanniksi ja venäjäksi. Reitit alkavat Utran saarten parkki¬paikalta ja niiden pituus on 2–3 kilometriä. Parkkipaikalla on mobiilioppaista kertova infotaulu sekä linkki ja QR-koodi mobiilioppaisiin. Oppaisiin on mahdollista tutustua myös paikasta riippumatta osoitteessa tarinasoitin.fi/utra.

Historiallisesta Utrasta on kadonnut jo paljon, mutta mobiilioppaiden kautta pääsee näkemään vanhaa ja harvinaista valokuvamateriaalia. Oppaiden aineisto on peräisin Pohjois-Karjalan museon kokoelmista ja yksityisiltä informanteilta. Oppaat on käsikirjoittanut projektikoordinaattori Reetta-Mari Kellokoski. Etsivätoimisto Lutra & Lutra -reitin saukkokuvitukset on tehnyt Absu, ja Utra on hävityksen kaupunti -oppaan kuvitukset ja videot ovat Jussi Sinkkosen käsialaa.

InterActive History on kolmen suomalaisen ja kolmen venäläisen museon kansainvälinen Karelia CBC -rahoitteinen yhteistyöhanke, jonka tavoitteena on kehittää digitaalisia museopalveluita ja innostaa paikallisia kulttuuriperinnön vaalimiseen. Hankkeen erityiskohderyhmänä ovat lapset ja nuoret. Pohjois-Karjalan Utra ennen ja nyt -toiminta InterActive History -hankkeessa on ehdolla Vuoden museopedagoginen teko -palkinnon saajaksi.

Lisätietoja:
projektikoordinaattori Reetta-Mari Kellokoski