Навигационная цепочка

Публикатор

angle-left Hilmassa tonttujen rakennuspuuhat -näyttely 18.11.–8.1.2022

Hilmassa tonttujen rakennuspuuhat -näyttely 18.11.–8.1.2022

Tonttujen rakennuspuuhat, joulunäyttely koko perheelle avattu Pohjois-Karjalan museo Hilmassa

Tänä jouluna museossa esitellään perinteistä hirsirakentamista. Hirsi oli pitkälle 1900-luvulle saakka Suomen ylivoimaisesti käytetyin rakennusaine lähes kaikissa rakennuksissa. Suomesta löytyy edelleen valtavasti hirsirakennuksia; kesämökkejä, saunoja, grillimajoja ja erilaisia varastorakennuksia. Hirsirakentaminen on kasvattanut suosiotaan viimeisten vuosien aikana myös omakotitaloissa.

Hirsirakentamiseen tehdään katsaus museon valokuvien sekä esineiden kautta aikaan, jolloin rakennusten mitat ja mallit syntyivät tekijöiden taitavissa käsissä. Näyttelyä tehdessä on ajateltu erityisesti museossa vierailevia lapsiperheitä. Aitojen kuvien ja esineiden lomasta lapsille löytyy kaikenlaista katsottavaa ja puuhailtavaa. Tervetuloa virittäytymään joulutunnelmaan muun muassa piparkakkutalojen, tonttuovien ja tonttujen bongailun kautta.

Tuoretta näyttelyä juhlistetaan lasten museopäivänä lauantaina 20.11. klo 11–15. Silloin museon henkilökunta johdattaa museovieraat lasten ehdoin hirsirakennusperinteen ja näyttelyn puuhien pariin. Päivän aikana on mahdollisuus osallistua lapsiperheille suunnatuille seikkailukierroksille sekä askarrella jouluisia aiheita.

Yksityiskohta näyttelystä. Kuvassa tonttuja ja nukkekoti, jossa on myös tonttuhahmoja.