Навигационная цепочка

Публикатор

angle-left Soitinkokoelmalahjoitus Pohjois-Karjalan museolle

Soitinkokoelmalahjoitus Pohjois-Karjalan museolle

Kari Dahlblomin keräämän kokoelman pääosassa ovat kanteleet Suomesta ja muualta Itämeren maista.

Pohjois-Karjalan museo on vastaanottanut lahjoituksena soitintutkija, tietokirjailija ja mestaripelimanni Kari Dahlblomin (1955-2017) soitinkokoelman sekä laajan tutkimusaineiston.

Museoon lahjoitettu kokoelma koostuu yli 40 soittimesta, joista suurin osa on kanteleita Suomesta ja muualta Itämeren maista. Dahlblom oli jättänyt ne omistukseensa rakentaessaan viimeisiin elinkuukausiinsa asti soitinkokoelmaa Suomen kantelemuseoon.

Suomen kantelemuseo oli Dahlblomin yli 40 vuotta kestäneen tutkimustyön koti. Hän rakensi näyttelyä johdonmukaisesti soitintutkimuksellisista lähtökohdista ja huomioi asiaan liittyvän kulttuurisen kontekstin laajasti. Dahlblom keräsi myös kantelemuseota ylläpitävän Jyväskylän kansanmusiikkiyhdistyksen omistukseen merkittävän, noin 60 soittimen kokoelman, josta iso osa on kanteleita Keski-Suomen alueelta.

Kokoelman lahjoittanut Tuula Plattonen (ent. Dahlblom) perheineen on kiitollinen saatuaan lahjoittaa Kari Dahlblomin soitinkokoelman ja tutkimusaineiston Pohjois-Karjalan museoon. ”Näin toteutui Karin tärkein haave saada tutkimustyölleen ja siihen liittyvälle soitinkokoelmalle koti ammattimuseosta”, Plattonen toteaa.

Kuva: Kari Dahlblomin arkisto.