Här-är-du

Innehållspresentatör

angle-left Pohjois-Karjalan museolla uutta verkkotarjontaa

Pohjois-Karjalan museolla uutta verkkotarjontaa

Museo on julkaissut maakunnan esihistoriaa esittelevät sivut ja Utra ennen ja nyt -virtuaalinäyttelyn.

Kuvassa näkyy ihmisen käsi vihreää luontotaustaa vasten. Kämmenellä on pieniä muinaisesineitä, pyöreä ja ristinmuotoinen riipus ja pieni tumma pallo.

Maakunnan esihistoriaa esittelevät verkkosivut

Pohjois-Karjalan museo on avannut tiistaina 22. joulukuuta 2020 uudistetut Pohjois-Karjalan esihistoriaa esittelevät verkkosivut osoitteeseen pohjoiskarjalanmuseo.fi/maakunnan-esihistoria.

Museo isännöi 2000-luvun alussa useita EU-rahoitteisia hankkeita, joiden aikana jokaisessa Pohjois-Karjalan kunnassa tehtiin arkeologisia inventointeja. Inventointihankkeiden kuntakohtaisia tuloksia julkaistiin verkossa ensimmäisen kerran vuonna 2007. Museo sai vuonna 2020 Opetusministeriöltä korona-avustusta, jonka avulla nämä esihistorian verkkosivut ajantasaistettiin.

Löytöjen määrä ja tietämys maakunnan esihistoriasta on kasvanut 13 vuodessa, ja kuntaliitokset ovat muuttaneet alueen kuntakenttää. Verkkosivujen hyväksi havaittu rakenne haluttiin kuitenkin säilyttää, ja liitoskuntien tiedot löytyvät nykyisen kunnan kohdalta omana alasivunaan. Jokaisen paikkakunnan kohdalta löytyy pieni tietovisa vaikkapa opetuksen tueksi.

Utra ennen ja nyt -virtuaalinäyttely

Pohjois-Karjalan museo on samana päivänä julkaissut myös Utra ennen ja nyt -virtuaalinäyttelyn. Museo on mukana venäläis-suomalaisessa InterActive History -hankkeessa, jota rahoitetaan Karelia CBC -ohjelmasta. Hankkeeseen osallistuvat museot tuovat museoidensa sisältöön sopivaa historiaa näkyväksi erilaisin digitaalisin keinoin. Joensuussa hankkeen toimintaympäristönä on ollut Utran kaupunginosa, joka oli aikanaan merkittävä teollisuusyhdyskunta.

Koronaepidemia vaikutti myös InterActive History -hankkeeseen. Koska matkustaminen on vaikeutunut eikä suunniteltuja yleisötilaisuuksia ole voitu järjestää, Pohjois-Karjalan museossa päätettiin avata Tarinoita Pielisjoelta -näyttelyn Utra ennen ja nyt -osasto 360-virtuaalinäyttelyksi. Virtuaalinäyttelyyn voi tutustua suomeksi, venäjäksi ja englanniksi, ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa joensuulainen 360Finland.

Kuva: Pohjois-Karjalan museo

Pohjois-Karjalan museo