Här-är-du

Innehållspresentatör

angle-left Suomen itä valokuvissa alkaa to 10.6. – avauspäivänä esittelykierrokset kello 12 ja 14

Näyttely kertoo, millaisena Suomen itää on haluttu esittää valokuvissa viimeisen 150 vuoden aikana.

Pohjois-Karjalan museo Hilmassa alkaa torstaina 10.6.2021 kesänäyttely Suomen itä valokuvissa. Näyttelyn kuraattori, visuaalisen kulttuurin tutkija Riitta Raatikainen pitää näyttelyyn esittelykierrokset avautumispäivänä torstaina kello 12 ja 14. Kierrokset sisältyvät museon pääsymaksuun, pääsy myös Museokortilla.

Suomen itä valokuvissa -näyttely kartoittaa myyttisen Karjalan, Kainuun ja Savon kuvastoa 1870-luvulta alkaen ja paljastaa, miten Suomen itää on haluttu aikojen saatossa esittää. Erityisesti Pohjois-Karjala on nähty Suomen itäisyyden symbolina, ja sitä on valokuvattu poikkeuksellisen paljon.

Mukana on valokuvia idän tärkeimmiltä kuvaajilta I. K. Inhasta Arno Rafael Minkkiseen ja 2020-luvun dokumentaristeihin sekä monia aiemmin tuntemattomia valokuvalöytöjä. Pohjoiskarjalaisista valokuvaajista esille nousevat esimerkiksi Esko Eskelinen ja Reino Turunen.

Näyttely on avoinna 12.9.2021 saakka.

Kuva: Nuori nainen tupakoi. Ari Jaskari, Puumala, Lietvesi 1989.