angle-left Hilmassa näyttelynvaihto, Suomen itä valokuvissa alkaa 10.6.

Hilmassa näyttelynvaihto, Suomen itä valokuvissa alkaa 10.6.

Pohjois-Karjalan museo Hilman vaihtuvan näyttelyn tilassa Carelicumin alakerrassa on alkanut maanantaina 31.5. näyttelynvaihto. Seuraavaksi tilaan saapuu Suomen itä valokuvissa -näyttely, joka on esillä 10.6.–12.9.2021.

Suomen itä valokuvissa on hauska ja haikea tarina ihmisistä, luonnosta ja rajoista. Näyttely kertoo idän sankareista – kehrääjäneidoista, tukkijätkistä, metsästäjistä ja evakkoäideistä, mutta myös varhaisesta teollistumisesta, nykyaikaisen elämäntavan rakentumisesta ja arvojen muuttumisesta. Näyttely kartoittaa myyttisen Karjalan, Kainuun ja Savon kuvastoa 1860-luvulta alkaen ja paljastaa, miten Suomen itää on haluttu aikojen saatossa esittää.

Suomen itä valokuvissa -näyttelyn on kuratoinut visuaalisen kulttuurin tutkija Riitta Raatikainen. Hän pitää näyttelyyn esittelykierrokset torstaina 10.6. kello 12 ja 14. Kierrokset sisältyvät museon pääsymaksuun (7/3 euroa, perhelippu 12 euroa, Museokortti).

Kuva: Ben Kaila, sarjasta Siirtosuomalainen, Tuupovaara 1973.