angle-left Kuukauden esine: Kotitekoisen jäätelön valmistuskone

Kuukauden esine: Kotitekoisen jäätelön valmistuskone

Viininpunainen purkki, jonka kyljessä keltaisen sävyisiä koristekuvioita sekä tekstiä.

Suven hiipuessa ja iltojen pimetessä on mukava muistella jäätelökesää. Esittelemme jäätelön ystäville kuukauden esineenä Pohjois-Karjalan museo Hilman kokoelman jäätelökirnun. Tämä erikoinen astia on jäätelökoneen edeltäjä. Nykyään helteisen päivän helpotukseksi jäisen herkun ostaa kätevästi kaupasta tai jäätelökioskista. Vielä sata vuotta sitten jäätelön hankinta lienee ollut konstikkaampaa, vaikka jäätelöä on nykyisessä muodossaan valmistettu 1700-luvun alusta alkaen ja jäädytettyjä ruokia on syöty vuosituhansien ajan. Herkuttelijat lienevät turvautuneet museokokoelman kaltaiseen kotitekoisen jäätelön valmistuskoneeseen. Museon jäätelökirnu on valmistettu 1800–1900-lukujen vaihteessa. Sitä on käytetty Joensuussa 1900-luvun alkupuolella. Jäätelö sekoitettiin laitteessa veivaamalla käsin. Jäähdyttäminen tapahtui jäätelökirnun ympärillä olevan jääsäiliön avulla.

Kuva: Pohjois-Karjalan museo, Stefan de Batselier