angle-left Luonnollinen tasapaino? – Jouni Erolan ja Jarno Artikan valokuvanäyttely Pohjois-Karjalan museo Hilmassa 21.1.–16.4.2023.

Kahden kokeneen ja palkitun luontokuvaajan näyttely tuo Hilmaan kuvia ja videoita Itä-Suomen luonnosta.

Valokuvaajina Erolaa ja Artikaa kiinnostavat eläinten toimintaa, älykkyyttä ja tunteita ilmaisevat eleet ja ilmeet. Tilannekuvat eläinten elämästä muistuttavat meitä arjesta luonnossa. Osassa näyttelyn kuvista näkyy myös ihmisen läsnäolo. Ihminen ei ole kuvaan kuulumaton muukalainen, vaan luonteva osa ympäröivän luonnon suuruutta. Luonto ei ole vain koskematonta kansallispuistoa, vaan ihmisen toiminta näkyy myös luontokuvissa.

Monipuolisen näyttelyn tarkoituksena ei ole vain tuoda tuokio- ja mielikuvia luonnosta, vaan kannustaa jokaista omaan ajatteluun itsestään osana suomalaista luontoa. Miten luonnon sopeutuminen näkyy arjessamme? Mitä tarkoittaisi kasvien, hyönteisten tai selkärankaisten lajien katoaminen geeniresursseistamme? Kuvaajat toivovat näyttelyn valokuvien herättävän keskustelua, tunteita ja ymmärrystä tästä luonnon moninaisuudesta.

Varsinkin julkisessa keskustelussa luontokäsityksemme vaikuttaa polarisoituneen. Medioissa ”keskustelu” on lähes yksinomaan mustavalkoista. Siitä puuttuvat harmaasävyt, jotka mahdollistaisivat avoimen ja vuorovaikutuksellisen keskustelun luontoon liittyvistä kysymyksistä.

Luonnon kuvaaminen ja kuvallisen muodon antaminen tilanteille ja tapahtumille auttavat meitä ymmärtämään luonnon muutoksia ja ilmiöitä. Näyttelyssä pyritään valottamaan itäsuomalaisen luonnon, luontosuhteen ja luonnon tilan moninaisuutta eri perspektiiveistä. Teokset muistuttavat meitä siitä, mitä kaikkea Itä-Suomen puiden takana ja pinnan alla tapahtuu.

Valokuvaajat itse kertovat vielä lisää näyttelyn ja työskentelyn taustoista:

Jouni Erola:

”Valokuvaus on ollut osa arkea jo neljän vuosikymmenen ajan. Luonto ja sen eri elementit ovat olleet keskeinen osa kuvaamista kaikkien vuosien ajan, joskin mukaan on sopinut paljon tapahtuma- ja juhlakuvausta sekä erilaisia kuvitustöitä oman sivutoimisen yrityksen kautta. Kuvamateriaaleista on koottu vuosien kuluessa erilaisia näyttelyitä sekä Kaskimailta kirja 2006 yhdessä Juha Erola kanssa. Kuvaamisen lisäksi kuvien rakentaminen sekä sen kautta erilaisten tunnetilojen herättäminen katsojassa ovat keskeisimmät tekijät, jotka ovat pitäneet mielenkiinnon yllä kuvien tekemiseen.”

Jarno Artika:

"Vakavampi valokuvaus alkoi valaiden tunnistuskuvauksissa viime vuosituhannella. Siinä yhdistyi luonto ja innostus kuvakerrontaan. Ammattivalokuvaajana olen toiminut 17 vuotta, pääosin kuvajournalistina lehdille. Täällä susirajalla freelancer-kuvaaja saa ja on osattava tehdä kameralla kaikkea, niin hää-, tapahtuma-, yritys- ja mainoskuvaukset. Se mahdollistaa kuvaajan ikuisen oppimisen polun. Luontokuvaus on aina kulkenut rinnalla, väylänä kertoa tarinoita luonnosta, kiinnittää huomiota ilmiöihin ja mahdollisuutena luoda taidekuviakin. Kuvat ja elämän pyrin näkemään valon ja mahdollisuuksien kautta."

Tervetuloa!

Iiris Heino

Intendentti – Pohjois-Karjalan museo Hilma

iiris.heino@joensuu.fi