angle-left M_ITÄ? NYKYTAITEEN BIENNAALI JOENSUUN TAIDEMUSEO ONNISSA JA POHJOIS-KARJALAN MUSEO HILMASSA 13.5.-17.9.2023

Joensuun kulttuurin unelmavuosi puskee eteenpäin, kun M_itä? Nykytaiteen biennaali käynnistyy Joensuun taidemuseo Onnissa sekä Pohjois-Karjalan museo Hilmassa.

M_itä? Nykytaiteen biennaali on kahden vuoden välein toistuva nykytaiteen katselmus. Biennaalin konsepti suunniteltiin yhteistyössä Taiteen edistämiskeskuksen kanssa ja nykyisin sen toteutuksesta vastaavat Kuopion, Mikkelin ja Joensuun taidemuseot.

Kolmas M_itä? Nykytaiteen biennaali kutsuu pohtimaan kriittisesti Itä-Suomen alueen historiaa ja niitä monimutkaisia yhteiskunnallisia olosuhteita, jotka muovaavat tätä aluetta. Taiteilijat käsittelevät näyttelyssä rajojen aiheuttamia murtumia niin maassa, kehossa kuin sukulaisuussuhteissakin. Arkistojen avulla he rakentavat uusia siltoja menneisyyksiin, jotka ovat aiemmin jääneet huomiotta, ja kuvittelevat uudelleen perinteitä ja sidoksia alueeseen.

Museonjohtaja Tarja Raninen-Siiskonen pitää hyvänä asiana, kuinka M_itä? biennaali on Joensuun museoita tänä kesänä yhdistävä näyttely:

“Joensuun museoilla on ollut yhteisiä näyttelyteemoja vuosien varrella, mutta ei tällaista molemmissa museoissa esiteltävää yhteisnäyttelyä. Tällä luodaankin pohjaa Joensuun museoiden yhteiseen tulevaisuuden visioon.”, toteaa museonjohtaja.

“Tämän kesän biennaali on myös hieno huipennus kolmen itäsuomalaisen kaupungin: Kuopion, Mikkelin ja Joensuun taidemuseoiden jo seitsemän vuotta jatkuneelle yhteistyölle biennaalin teemassa”, Raninen-Siiskonen jatkaa.

Näyttelykokonaisuuden kokoamisesta vastaavat Kuopion, Mikkelin ja Joensuun taidemuseot yhteistyössä Joensuun biennaalin kuraattorin, Giovanna Esposito Yussifin kanssa. Biennaaliin kansainvälinen kattaus taiteilijoita valittiin keväällä 2022 järjestetyn avoimen portfoliohaun kautta.

Joensuun M_itä? Nykytaiteen biennaalin taiteilijat:
•    Jaakko Autio
•    Baran Caginli
•    Irtikytkettyjen tilojen tutkimusryhmä (Jaakko Ruuska, Kati Korosuo, Timo Jokitalo, Hanna Koikkalainen and Pavel Rotts)
•    August Joensalo
•    Nana & Felix
•    Katriina Rosavaara
•    Lebohang Tlali
•    Riitta Turunen & Outi Särkikoski.

Saastamoisen säätiö tukee Joensuun M_itä? Biennaalin toteutusta.

Lisätietoa:

www.mitabiennaali.fi