angle-left Pohjois-Karjalan museo Hilma nykydokumentoi korona-aikaa

Pohjois-Karjalan museo Hilma nykydokumentoi korona-aikaa

Koronapandemian alkaessa ryhtyi moni suomalainen museo dokumentoimaan poikkeusoloja kokoelmiinsa. Museoiden valtakunnallinen Tallennus ja kokoelmat -verkosto (TAKO) järjesti huhtikuussa 2020 museoiden yhteisen etätapaamisen, jossa keskusteltiin toteutetuista ja suunnitteilla olevista korona-aiheisista nykydokumentoinneista. Tilaisuudessa puhuttiin myös yhteisistä käytännöistä sekä jaettiin vinkkejä dokumentointityöhön poikkeuksellisessa tilanteessa.

Keväästä 2020 alkaen museokokoelmat ympäri Suomen ovat täydentyneet monipuolisilla koronaan liittyvillä teemoilla. Syksyllä 2021 on tullut aika esitellä mitä koronaan liittyen museoihin on tallennettu ja kuinka tallennustyötä on toteutettu.

Pohjois-Karjalan museo Hilma toteutti koronaviruspandemian nykydokumentoinnin Joensuussa maalis-lokakuun 2020 aikana. Dokumentointi suoritettiin valokuvaamalla poikkeusolojen näkymistä kaduilla, liikkeissä ja terveydenhoidon yksiköissä. Kuvauskohteita olivat Automarket Prisma, kaupunkikeskustan liiketilat, kauppatori, Siilaisen terveyskeskuksen drive in -testausasema ja Pohjois-Karjalan keskussairaala. Kuvadokumentointi tuotti yhteensä 189 valokuvaa. Kuva-aineisto on luetteloitu museon Kokko-kokoelmahallintajärjestelmään ja tullaan julkaisemaan hakupalvelu Finnassa.