angle-left Pohjois-Karjalan museon aineistoja Finnassa

Pohjois-Karjalan museon aineistoja Finnassa

Pohjois-Karjalan museo Hilman aineistoja voi nyt selata Kansalliskirjaston ylläpitämässä hakupalvelu Finnassa. Hakupalvelusta löytyy ensivaiheessa 4312 Hilman valokuvaa ja esinettä tietoineen. Finnassa on julkaistu esimerkiksi Joensuuhun ja Laatokan Karjalaan liittyviä kokoelma-aineistoja. Julkaistavien aineistojen määrä lisääntyy digitointi- ja luettelointityön edetessä.

Pohjois-Karjalan museon kokoelmien historia alkaa vuodesta 1914. Tuolloin Karjalaisen Osakunnan ylioppilaat keräsivät ympäri Pohjois-Karjalaa lähes 800 esineen kokoelman. Tämän jälkeen kokoelmat ovat täydentyneet pääosin yksityishenkilöiden, yritysten ja yhteisöjen lahjoituksin. Museo on toteuttanut esinekeruita omien näyttelyiden ja hankkeiden puitteissa. Kuvakokoelmat ovat karttuneet lisäksi museon oman dokumentoinnin kautta. Vuoden 2021 lopussa Pohjois-Karjalan museon kokoelmiin kuului noin 28 800 esinettä ja noin 207 600 valokuvaa.

Kokoelmatietojen luettelointi sähköiseen kokoelmanhallintajärjestelmään aloitettiin vuonna 1992. Nykyään Pohjois-Karjalan museo luetteloi aineistojaan Profium Oy:n ylläpitämään kokoelmanhallintajärjestelmään. Profium Sense -järjestelmä otettiin tuotantokäyttöön maaliskuussa 2021 ja se sai nimen Kokko. Uusi järjestelmä linkittyy hakupalvelu Finnaan. Tämän myötä kokoelma-aineistot saadaan suuren yleisön nähtäville.

Pohjois-Karjalan museo avaa Finna-palvelussa julkaistut kuvakokoelmat painolaatuisina kaikkien vapaasti käytettäviksi. Museon valokuvia voi käyttää myös kaupallisiin tarkoituksiin. Kuvan yhteydessä tulee kuitenkin mainita museon ja tiedossa oleva kuvaajan nimi. Jos kuvia halutaan muokata, on siihen kysyttävä lupa Pohjois-Karjalan museosta.

Tutustu Pohjois-Karjalan museon aineistoihin Finnassa

Finna on koti Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Finna.fi kokoaa satojen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistot yhteen osoitteeseen, jossa niiden äärelle pääsee helposti ja nopeasti.

Lisätietoja:
Erkki Matikainen
amanuenssi
Pohjois-Karjalan museo Hilma
s-posti: erkki.matikainen@joensuu.fi

Kuvassa syödään kinkkua joensuulaisen Makkaratehdas Oy A. Halosen toimitiloissa noin vuonna 1955–1960. Kuva: Lauri Laine / Pohjois-Karjalan museo

Mies istuu tuolilla ja laittaa suuhunsa kinkkuviipaletta. Vieressä toinen mies hymyilee ja tupakoi.