angle-left Merkittävä suun terveydenhuollon lahjoitus museolle

Merkittävä suun terveydenhuollon lahjoitus museolle

Siun Sote / Suun terveydenhuolto luovutti Pohjois-Karjalan museon kokoelmaan hammashuollon välineitä ja ennaltaehkäisevän hoidon opetusmateriaaleja eri vuosikymmeniltä. Aloite aineiston luovuttamisesta museolle tuli suuhygienisti Sirpa Järviseltä. Pohjois-Karjalan museo otti lahjoituksen mielellään vastaan, sillä museokokoelmaan on tallennettu aiemmin suun terveydenhuollon aineistoa hyvin vähän.

Lahjoituksen myötä Pohjois-Karjalan museo saa kokoelmaan ainutlaatuista materiaalia Joensuun hammashuollon historiasta: muun muassa vitriinikaapin, jossa on hampaan paikkauksessa käytettäviä instrumentteja, hampaan poistossa käytettäviä instrumentteja sekä hammaskiven poistossa käytettäviä instrumentteja. Lisäksi lahjoitettu aineisto sisältää harjauksen harjausmallileuat, 3-vuotiaan kehitysmallileuat, terve ja sairas -suu mallileuka, odottavan perheen, päiväkodin ja eri-ikäisten terveydenedistämiseen käytettäviä dia- ja kuvamateriaaleja, ala- ja yläkoulun suunhoito-oppaat. Hammashuollon kehityksestä kertoo myös Joensuun kouluhammaslääkärin tarkastuspäiväkirja 1950-luvulta.

Lahjoitetun aineiston Pohjois-Karjalan museo tulee dokumentoimaan ja digitoimaan kokoelmahallintajärjestelmään. Myöhemmin materiaalia tullaan hyödyntämään terveydenhuollon kulttuurihistoriaa esittelevässä museon näyttely- ja julkaisutoiminnassa.

Lahjoitukseen kuuluvaa aineistoa