angle-left Urbaani karjalaisuus – julkiset kuvat ja identiteetit -seminaari

Urbaani karjalaisuus – julkiset kuvat ja identiteetit -seminaari

Avoin seminaari nykyajan kaupunkikarjalaisuudesta 20.11.

Kaikille avoimessa seminaarissa keskustellaan kaupunkikarjalaisuudesta historiantutkimuksen ja museotoiminnan näkökulmista. Nykyisin suurin osa karjalaisistakin asuu kaupunkimaisissa yhteisöissä, mutta millä tavalla kaupunkilaisuus näkyy tämän päivän museoiden sisällöissä, nuorten karjalaisten kulttuurisissa omakuvissa ja miten kaupunkikarjalaiset viestivät karjalaisuuttaan?

Seminaarin järjestävät URBAANI-tutkijaryhmä/Itä-Suomen yliopisto ja Pohjois-Karjalan museo. Teemoja pohtii neljä historioitsijaa Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistoista ja kaksi museoammattilaista Joensuusta ja Heinolasta.

Aika ja paikka: Keskiviikko 20.11. klo 10–15.30, Pohjois-Karjalan museo Hilma, Carelicum, Koskikatu 5, 80100 Joensuu.

Ohjelma

klo 10–10.20 Avauspuheenvuorot: museonjohtaja Tarja Raninen-Siiskonen ja professori Maria Lähteenmäki

10.20 Kaupunkikarjalaisuus Pohjois-Karjalan museossa, museointendentti Iiris Heino

10.50 Karjalaisuus ja sosiaalinen media, FM, YTM Pirja Hyyryläinen, Jyväskylän yliopisto