angle-left Pohjois-Karjalan Kulttuuriympäristöseminaari järjestettiin Joensuussa 11.4.2024.

Pohjois-Karjalassa on viime vuosina suoritettu useita maakunnan menneisyyttä valottavia arkeologisia tutkimuksia. Hankkeet ovat tuottaneet uutta tietoa muun muassa maakunnan keskiaikaisista varustuksista ja elinkeinohistoriasta. Samalla yleinen kiinnostus arkeologista tutkimusta kohtaan on kasvanut.

Maakunnan museossa on vuodesta 2020 alkaen työskennellyt arkeologi ja arkeologisen kulttuuriympäristön tiimoilta on järjestetty erilaisia tapahtumia ja esitelmätilaisuuksia. Lisäksi maakunnan alueelta saadaan vuosittain suuri määrä harrastajien löytämiä muinaisesineitä.

Seminaarin neljässä asiantuntijapuheenvuorossa kuultiin ajankohtaista tietoa Ilomantsin Havukkakallion linnavuorella ja Kiteen ruptuurisodan aikaisella rahakätköllä suoritetuista arkeologisista tutkimuksista sekä maakunnasta löytyneistä rautakautisista esinelöydöistä. Lisäksi kuultiin, miten arkeologista kulttuuriperintöä voidaan hyödyntää tapahtumasuunnittelussa.

Muista myös! - Joensuun museoiden arkeologi Ville Hakamäelle voi esittää kysymyksiä ensi keskiviikkona (24.4.) Joensuun taidemuseon Instagram-tilillä.

Arkeologi Ville Hakamäki puhuu kulttuuriympäristöseminaarissa yleisölle.