angle-left Joensuun museoiden kävijämäärät kasvoivat vuonna 2023

Joensuun museoiden kävijämäärät kasvoivat vuonna 2023

Vuosi 2023 oli Joensuun museoille upea näyttelyvuosi, joka heijastuu myös kävijämäärissä. Viime vuoden aikana Joensuun taidemuseo Onnissa, Pohjois-Karjalan museo Hilmassa sekä Bunkkerimuseossa vieraili yhteensä 41 919 kävijää. Tämä on kymmenen prosentin nousu vuodesta 2022.

Vuoden 2023 kohokohtana nähtiin taidemuseon ja Pohjois-Karjalan museon yhteisnäyttely M_itä? Nykytaiteen biennaali, joka toi Joensuuhun kansainvälisen kattauksen nykytaiteen nousevia nimiä. Näyttely toteutettiin yhteistyössä Mikkelin ja Kuopion taidemuseoiden kanssa.

Alkanut vuosi 2024 tuo mukanaan paljon muutoksia Joensuun museoiden arkeen.

Pohjois-Karjalan museo Hilma sulki ovensa Carelicumissa joulukuussa 2023 ja odottaa nyt pääsyä uusiin toimitiloihin, museoiden kokoelmat muuttavat uuteen kokoelmakeskukseen ja Taidemuseo Onni valmistautuu vuonna 2025 alkavaan remonttiin.

Edessä on paljon haasteita, mutta innostuneisuus on vahvin tunne museoiden organisaatiossa.

“Lähdemme toteuttamaan sinisen virran museot visiota innoissamme. Tavoitteenamme on toteuttaa virran molemmin puolin elämyksellinen ja interaktiivinen museokokemus, jossa on mukava vierailla ja jossa rakennusten arvokas miljöö pääsee esille.“, kertoo museonjohtaja Tarja Raninen-Siiskonen

Lisätietoa:

Tarja Raninen-Siiskonen, museonjohtaja